Krämig chokladfondant med glass och jordgubbar

Krämig chokladfondant med mintglass och jordgubbar


De finns ett ex antal recept på denna underbara bakelse. Samma sak som de finns mer än hundra recept på en kladdkaka eller en sockerkaka.
Jag är lika rädd varje gång jag ska göra denna bakelse/efterrätt.
Gjorde den nämligen på ett prov i min utbildning till kock och de blev en fullträff! Så god och rätt konsistens och hela köret, men efter en miss så hade jag tappat bort receptet. Började sedan leta efter receptet men inte hittat det sen dess. Synd det.

Hur som helst.
Testade ett nytt recept idag och de blev rätt okey, dock borde jag tagit ut dem när jag tänkte ur ugnen men får göra de nästa gång.

Bill du lyxa till de i vardagen eller varför inte till helgen?
Här är receptet:

4-6 portioner:
Sätt ugnen på 175 grader.
smöra ugnssäkra formar, eller använd muffinsformar i en muffinsplåt

-125 gram smör
-200 g mörk choklad (jag använde 70% choklad men de blev lite för starkt för min del och jag gillar ändå kakao smak)
1. Smält smöret och chokladen, antingen över vattenbad eller i micron, glöm inte att röra.

-2 ägg
-2 äggulor
-3/4 socker
2. Vispa dessa till en fluffig vit smet

3. Rör ner chokladblandningen försiktigt i äggsmeten, rör tills allt är blandat.
4. Sikta sedan ner 3 msk mjöl, rör långsamt och fint tills allt är en smet. Häll i formarna.
5. Grädda i ugnen 11-13 minuter, beroende på ugn, de ska va fasta runtom och lösa innuti.
6. Ta ur formarna, ställ dem upp och ner och låt vila i 4 minuter, ta sedan bort formarna.

Servera med glass eller lättvispad grädde. Enkel och god efterrätt som kan imponera på dina gäster.
_________________________

Kör du lchf? Då har jag ett recept till dig, dock inte testat receptet än men andra har gjort de och dom rekomenderar det.

Lchf receptet finns på denna sida



 
 
Ha en bra dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

systrarna Aina & Ida

Vi är ett syskonpar som delar på denna blogg. Vi bor på Åland och står varandra nära.




RSS 2.0