Syrlig passionsfruktspannacotta

En rosa dröm.
Rosa eftersom jag vad snål och återanvände samma kastrull jag kokade aroniasaft i. Tänkte att jag kunde diska den.

En syrlig dröm.
Men med tankte att den innehåller passionsfrukt och knsppt nå socker så är de riktigt gott.

Sugen på att testa på en rosa passionsfruktspannacotta?
Även fast du kanske inte får den rosa så är smaken densamma.

Recept för 2 portioner
144 kcal per portion.
Går att utesluta sockret helt om man så vill.

- 2 gelatinblad
- 4 passionsfrukter
-1 dl mager creme fraiche
- ½ dl trukisk yoggis
- ½ dl vatten
½ tsk socker
½ vaniljstång, delad på längden och fröna urskrapade

Gör så här:
1) Mjuka upp gelatinbladen i KALLT vatten
2) Dela passionsfrukterna och gröp ur dem, sila av saften från kärnorna (spara kärnorna om du vill dekorera med dem).
3) Mät vattnet i en kastrull, tillsätt ev socker & vaniljfröna. Hetta sedan förtiktigt upp under omrörning tills sockret löst sig. Låt svalna en aning.Blanda ner gelatinbladen i de varma vattnet.
4) Blanda creme fraiche, passionsfruktssaften, turkiska yoggisen och rör sedan ner gelationvattnet.
Häll upp i formar. Täck över formarna. Låt stelna minst 6 timmar.
5) Om du vill servera ur formen går de utmärkt. Vill du göra som mig och få ut den ur formen hettar du upp formen med hjälp av vatten i en skål och doppar ner formen där en stund.
Servera med jordgubbar eller passionsfrukt till.


Här är lite bilder jag tagit. Min passionsfruktspannacotta är lite rosa aktig med det är för att jag kokade vattnet i samma kastrull jag gjorde aroniasaft i. Pannacottan blir lika god när den är vit.
 
 
 
Lycka till ifall du testar.


Kommentarer
Postat av: Matkick

Ser gott ut :o) Fina bilder. Kram Kicki

2013-11-09 @ 13:56:08
URL: http://matkick.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

systrarna Aina & Ida

Vi är ett syskonpar som delar på denna blogg. Vi bor på Åland och står varandra nära.




RSS 2.0