Veckans utmaning, Sushi

Sushi - rå fisk, med ris och inlindat i sjögräs.

Kan verkligen de vara gott?
De är ju faktiskt en smaksak, beroende på vad man själv tycker. Jag tycker det är gott medans någon annan kanske inte alls gillar de. De är väl så med vilken maträtt som helst.

Idag testade jag på att göra sushi, veckans utmaning.
Tänker inte riktigt lägga upp recept här men lite tips.

Sugen på att testa laga sushi?

Ingredienser:
1) Sushi ris, rekomenderas, inte allt för dyrt och så mycket godare än grötris som vissa säker att man kan använda. Står riktigt bra på förpackningarna hur man kokar riset och de är väl de svåraste att göra.
2) Sjögräsblad, finns att köpa i livsmedelsaffärer.
- Fyllning, jag använde avokado, gurka och paprika. Men man kan låta fantasin flöda, kanske lite lättkokade morrötter, ägg, räkor eller vad som helst.
- Den råa fisken, jag "fuskade" faktiskt lite på denna biten. Använde gravad lax, smakade likadant ändå tyckte mina smaklökar.
3) Risvinäger, riset får en bra smak.
- Soya och inlagd ingefära är gott till

Verktyg:
4) Makisu - rullmatta
5) Ätpinnar - Ett måste!

Börja laga:
Följ recepten på förpackningarna - blir bäst så för nybörjare.
Och kolla på denna video: Hur man rullar sushi
 

Lycka till!

Här är lite bilder på hur mina sushisar blev. Är nöjd! Sushi i matlådan imorgon.

 
 
Nu ska jag faktiskt till min syster och dricka oboy! Trevlig fredagskväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

systrarna Aina & Ida

Vi är ett syskonpar som delar på denna blogg. Vi bor på Åland och står varandra nära.




RSS 2.0