Pollyfudge

Gillar du polly?
Då är nog denna fudge något för dig.
Inte för att smaken av polly tar över fudgen utan för att fudgen blir len och har en tydlig smak av polly men ändå inte.

Tyckte dock att detta receptet blev lite väl sött och undrar om jag ska försöka mig på det en gång till någon gång men med lite mindre socker.

Här är i alla fall receptet.

Du behöver
3 dl grädde
1 dl ljus sirap
2 dl socker
50 g smör
140 g polly godis

Gör så här
1. Koka grädde, sirap och socker tills att smeten klarar kulprovet för fudge (ta ett glas med kallt vatten, droppa i lite smet i glaset och går smeten att forma till en mjukare boll är det klart). Ta kastrullen från plattan.
2. Rör ner polly godiset samt smöret i smeten och blanda väl tills allt är smält. Jag mosade pollysarna mot kastrullkanterna för att det skulle gå snabbare.
3.  Häll upp i en bakplåtsklädd form som är dryga 15 x 20 cm. Låt svalna och ställ in i kylen över natten innan du skär lagom stora bitar.
Eftersom denna fudge är sjukt söt så räcker det med små bitar för man vill inte ha så mycket av den.

 

Här är lite bilder på fudgen.
Eftersom det är lussia imorgon fick tre små ljus vara med och bli fotograferade.
 


Ha en toppendag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

systrarna Aina & Ida

Vi är ett syskonpar som delar på denna blogg. Vi bor på Åland och står varandra nära.




RSS 2.0