Passionsfruktssorbet

En helt vanlig passionsfrukt kan bli något så gott och fint i munnen så de är inte sant.
En syrlig, frisk, söt och underbar smak av passionsfrukt.

Har alltid gillat den friska smaken av passionsfrukt, passa utmärkt som mousse i tårtor om man vill ha en god tårta med en oväntad smak.

Detta är en normalstor massjonsfrukt som jag är van med den.



Denna jätte till passionsfrukt har jag aldrig sätt, vad vet jag, de kanske är vanligt utseende för en passionsfrukt?
Det var i alla fall mäktigt att hålla i denna jätte frukt.
Där emot blev de ingen jätte utmaning att komma på vad jag ville göra av mina passionsfrukter.
Letade lite insperation på nätet och kom fram till ett ihop kombinerat recept, ändrade lite i det gamla receptet och fick ut ett nytt recept.
 

Passionsfruktssorbet
(receptet under bilden)


 
2-3 portioner
Ingredienser
2½ dl vatten
1 dl socker
2 msk pressad apelsinsaft
1 msk pressad citronsaft (fuskade och tog sån färdig pressad på flaska, funkade bra det med)
4 passionsfrukter, avsilade från kärnorna
2 msk glucossirap (finns att köpa i mataffärer)
- Om man inte vill lägga pengar på sånt kan man välja att ha i sprit i sorben att inte det blir iskristaller i glassen. Väljer du spriten så ska du nog ha 1½ dl socker när man kokar vattnet, annars rynkar nog ansiktet sig.
1 äggvita


Gör så här
1. Koka upp vatten, apelsin- och citronsaften samt socker och låt koka i dryga 5 minuter, RÖR EJ. Lår svalna
2. Tillsätt sedan passionsfruktsjuicen och glucosen/spriten och rör om så att de blandas väl.
3. Sätt nu sorben i frysen och låt frysas till sörjig konsistens.
4. Ta ut ur frysen, vispa äggvitan till hårt skum och blanda sorben med äggvitan, de går att vispa sorben med så den blir fluffig och fin.
5. Ställ tillbaka i frysen och låt frysas. Kom ihåg att täcka bunken du fryser i. Nu ska den vara i frysen dryga 4 till 5 timmar.
 
Skulle nog va riktigt god på en varm sommardag.
Eller varför inte servera till något?

Jag ska servera denna sorbet till en vanilj- och apelsinkladdkaka till pappa ikväll som farsdagsfixa. Blir kladdkakan bra kommer receptet ut här snart.

 
Ha en fin söndag!
 


Kommentarer
Postat av: Matkick

Jag älskar passionsfrukt. Det ser gott ut :o) / Ha en skön söndag Kicki

Svar: Riktigt gott! Tack desamma!
Aina

2013-11-10 @ 16:01:12
URL: http://matkick.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

systrarna Aina & Ida

Vi är ett syskonpar som delar på denna blogg. Vi bor på Åland och står varandra nära.




RSS 2.0