Het paprika och ingefärssoppa

En soppa som fick lite hetta. Den är het när ma äter men inte allt för het. Smakar paprika och känner man noga efter smakar den ingefära.
Dock sparade jag inte någon paprika till dekoration så fick ta dill för att piffa upp det lite. Men dillen fungerar bra i soppan.
 
Recept på paprika och ingefärssoppa
Receptet räcker till 2 portioner som innehåller 112 kcal per portion.
Enligt boken jag följer ska detta receptet ta 20 minuters förberedelse och 45 minuter i tillagning.
 
Sätt ugnen på 200 grader,rosta sedan
- 1½ röd paprika, urkärnad och skurken i 4 delar
- ½ rödlök, skuren i 4 delar
- 1 vitlöksklyfta, oskalad
- ½ chili
Rosta i ugnen tills paprikorna börjar bli svarta, dryga 30 minuter, lägg paprikan sedan i en plastpåse och slut öppningen. Ångan i plastpåsen gör de lättare för paprikansskal att lossna, låt svalna i påsen.
 
Hetta upp undertiden i en kastrull
- ½ tsk olivolja
- 2½ cm färsk ingefära, skalad och finhackad
- ½ tsk malen spiskummin
- ½ tsk malen koriander
Fräs tills ingefäran är mjuk

Skala och gör tunna skivor av
- 1 medelstor potatis

Skala paprikornan, kläm ut vitlöken ur sitt skal och lägg allt i kastrullen. Tillsammans med
- 4½ dl grönskaksbuljong
- den medelstora potatisen som är i skivor
Låt sjuda, små koka under lock i dryga 30 minuter.
Mixa allt till en slät soppa, blir den för tjock så späd med vatten.

servera med 1 msk mager philadelphiaost i soppan om man gillar det.
 
 
 
Jag gjorde dubbelsats och sedan delade jag upp det på 4 matlådor. Kommer nog bli bra att ta med på jobbet som lunch eller middag beroende på hur jag jobbar just den dagen.
 
 
Ett gott recept och passar utmärkt i höstmörkret med sin fina oranga färg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

systrarna Aina & Ida

Vi är ett syskonpar som delar på denna blogg. Vi bor på Åland och står varandra nära.




RSS 2.0