Enkel, snabb och god chokladmousse

Ska du få gäster men hinner inte baka en kaka?

Jag snubblade över ett chokladmousse recept som var lätt att göra och blev gott.
Det är få ingredienser och tar inte lång tid att blanda ihop.
Vill du inte bara ha ren chokladsmak kan du riva i apelsinskal, sätta i kaffe, kanske ha en smaksatt choklad?



Enkel, snabb och god chokladmousse
Receptet är för 4 portioner. Ett mättande recept. Enkelt att laga.
Jag skriver hit orginalreceptet men jag tog bort florsockret eftersom de inte kändes som det skulle behövas.
Detta receptet skulle nog vara gott till tårtor med, då räcker det nog till 1-2 lager
Tänk på att chokladblandningen INTE får vara för kall när den blandas med grädden, men inte heller för varm.

Ingredienser
125 g choklad (70% mörk), jag använde bakchoklad, låt fantasin sätta gränser
(2 msk florsocker) - jag tog bort florsockret
3 msk kaffe, varmt och starkt - gillar man inte kaffe kan man ta bort det (viktigt att det är varmt)
1 st äggula
2 dl vispgrädde
200 g hallon, jag använde frysta (tänk på att det kan va bra att koka frysta hallon innan om de inte är självplockade)

Gör så här
- Smält chokladen över vattenbad eller i micron, rör noga. När det är smält rör man i kaffe och äggulan. Oroa dig inte om det stelnar eller beter sig konstigt.
- Vispa all grädde lätt och när chokladblandningen är lagom sval vänder man ner 1/3 av grädden ner i chokladen.
(Jag vispade ner all grädde i chokladbladningen, gick bra.)
- Sätt hallonen i botten av portionsformarna och spara lite till garneringen, gillar man inte hallon går det att skippa dem.
- Fördela smeten i portionsformarna och låt stå till sig i kylskåpet minst en timme.

Njut!

 
 
Ha en trevlig måndag!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

systrarna Aina & Ida

Vi är ett syskonpar som delar på denna blogg. Vi bor på Åland och står varandra nära.




RSS 2.0